woensdag 26 maart 2008

Het is 12 januari zaterdag 12 u 10.

We zitten te eten. De telefoon rinkelt op dit toch voor ons ongepast moment. " Hallo" " Hallo moe, 'k benne kikket, GERT" " Desire tes onze GERT aan den telefong, oust ou ten toch " " Ja vraa ik kom, gien paniek, niks aun d' hand " Ik slurp mijn laatste lepel bloedrode tomatensoep naar binnen en spoed mij naar de telefoon. Het is 21 u 12 ondertussen in Australie. GERT blijkt vandaag al aan het werk te zijn in de bananen. De eerste werkdag zit er op. Beulenwerk zegt hij. " Niet te doen, de ganse dag in de gietende regen. Regen,?? Wa zegde,?? bakken water, in de leterlijke zin van het woord. en het is zo al 5 dagen aan een stuk bezig. In de streek zijn al verschillende overstromingen en zelfs evacuaties. Niks aan te doen er moet gewerkt worden, keihard doorgaan. Regenverlet dat kent men hier niet en naar het syndicaat lopen kan ook niet. Gisteren onweerde het zo fel dat ik schrik kreeg. Zelfs de huizen stonden te daveren. En denk niet dat je de overkant van de weg ziet als dat hier begint. De grassprieten zijn hier breder maar de druppels zijn ook een stuk groter. Mensen als je een banaan opeet doe het met respect, doe het met liefde, doe het waardig, want wij, hij en ik verdienen het". Nee ik zit niet in CAIRNS. Gezien de weersomstandigheden ben ik naar TULLY moeten uitwijken. Ik ben hier voor 5 weken aan de slag. De weersvoorspellingen zijn zo slecht, daarom zal ik hier vlug vertrekken. Ik heb me hier al een busticket gekocht om naar SYDNEY te vertrekken. Amaai mijn............... klompen da kost hier ook nogal geld. " Hoeveel ????? " " Ja moe 213 € " " En waar slaap je dan " " Nee, in geen hostel. Ik slaap in mijn tent. Nee, wij slapen in mijn tent " " Hoe wij ???? " " Ja moe, ik deel hier mijn tent met nen Duitser die ik leren kennen heb in Nepal. Ik noem hem Rommel want ik vergeet altijd zijn naam. We hadden een niet bindende afspraak om elkaar hier terug te zien en dat is gelukt. Die kerel is al 2 jaar op stap en gaat nog voor een jaar. Hij moet nog een stuk van Afrika doen. Da zal Saharawoestijn wel zijn ". " Nee, moe ik heb hier zeker geen kou. Het is hier 33 graden met een vochtigheid van 92%. Er is maar een probleem al mijn spullen die zijn door en door nat. Ik zal blij zijn als ik een zonnige dag meemaak" Hier en daar zijn er al schimmels op mijn rugzak en mijn tent. Den Rommel zegt dan " Sehen sie mal EDDY dort wachsen Pilzen im Zelt " Ja, hij zegt den EDDY tegen mij omdat ik hem heb wijs gemaakt dat ik ne zoon ben van EDDY MERCKX. " Eten?????? Dat is geen probleem we vinden wel iets en anders is het spaghetti. Maar de Rommel die kan eten, het heeft genen naam. Eigenlijk amuseren wij ons hier nog. De sfeer en 't weer es niet als voor 4 jaar met de SEPPEN maar ik heb hier toch al enkele bekenden gezien en dat is toch wel ferm " Gert gaat zijn vluchten herschikken. Hij is blijkbaar (weer) in onderhandeling met een dame in een reisbureau (die hij van vroeger kent, de SEPPEN weet wel wie. Zeg SEPPEN, den JOE die destijds in een vechtscheiding zat en zijn kindjes niet meer mocht zien, awel die heeft zijn kindjes terug en is een uiterst gelukkig man ) om alles weer op poten te zetten en zijn plannen zijn weer aan te passen. Misschien zal hij vroeger naar Z AMERIKA vertrekken om daar een mondje Spaans te leren " Zeg wees, voorzichtig en trek uw plan waar je ook terecht komt " Einde gesprek Ik keer terug naar de tafel om verder te eten. Mijn wekelijkse kreeft is koud. Spijtig maar 't kind gaat voor.
Desire


Nieuws uit Australiƫ

Deze morgen om 6u54 kreeg ik een Australische oproep van mijn wereldreizigerskind. Gert zit tot over zijn oren in het water. Ginds, waar het zomer zou moeten zijn is ook ietwat loos met het klimaat. Het regent ginder al 36 u aan een stuk. Iedereen heeft al wat vaart moeten buiten halen, en er is een tekort aan roeispanen daarom zal hij gaan werken in een houtzagerij. 's Avonds geeft hij ZANGLES in een school voor volwassenonderwijs. Hij heeft 48 leerlingen en hier maken ze al kabaal als er 30 kleuters in een klasje zitten. Zijn leerlingen kennen nu al een ( 1 ) liedje "paara pluuken, paara solleken, ientjen veur de reger en eentjen voor de zon"................ Vanaf vandaag zal het serieuze werk beginnen want " Al die willen te kaperen varen moeten mannen met baarden zijn. Jan Piet Joris en Korneel die hebben baarden.........................staatop het lessenrooster. "Er is blijkbaar nog een raar fenomeen aan de gang" zegt mijn kind. Door die overstromingen is er een zeer gevaarlijke toestand ontstaan. Overal zijn ze volop aan het stelen. Ha , jaaa, (zou dokter Lecomte hebben gezegd) nu kunnen de zeerovers tot in de straten van de stad varen.Nee, alle gekheid op een roeispaan en ernestig. Hij is 25 uur onderweg geweest om de afstand BANGKOK- CAIRNS af te leggen. Er was eerst een tussenlanding in SINGAPORE met wachttijd van 6u. Daarna vloog men gezien de slechte weersomstandigheden op DARWIN 2 u wachttijd. CAIRNS was het volgende reisdoel en .................niet geslaagd, geen mogelijkheid om te landen, was niet met een watervliegtuig. Landingsbaan niet vrij, moest nog gedweild worden, dus uitwijken naar TOWNVILLE 4 u wachttijd om dan na 25 u CAIRNS te bereiken. Met DE LIJN zou je er rapper zijn.Slapen vinden ging niet zo eenvoudig de meeste hostels al bezet. CAIRNS is nu volop in trek als reisbestemming gezien het ook een duikparadijs is, en er is nu water genoeg.
Groetjes,

De voedstervader.




Onze aankomst in Australiƫ ...


Australiƫ ... Hier waren Maize en ik gehuisvest

Cambodja ... bij den Banaan




Goe eten en veel plezier ... wa moet ne mens nog meer hebben me Nieuwjaar !





Meneer en Mevrouw Banaan






Ge kunt nie geloven hoeveel goesting ik had naar deze eenvoudige maaltijd ! En het smaakte fantastisch !

















Thuis bij den banaan ... ofwel Stefaan




















Zonder woorden ...








Mijn rijvaardigheden werden op de proef gesteld.