zaterdag 14 juni 2008







Deel 1 : Gert en zijn va in Peru

Het is 4 mei 04 u in de ochtend en mijn ( gsm ) stem meldt dat het tijd is om op te staan. Ik stop nog snel in •t zwart 2 Duvels in mijn bagage. 4u30 tijd om Nele af te halen, zij zal mij naar Zaventem brengen. Het is aan de luchthaven toch efkes aanschuiven gezien de werken aan de vertrekhall, ja, zelfs om 5.00 u in de ochtend op zondag. Met mijn elektronisch ticket krijg ik 2 boardingkaarten, eentje voor de vlucht naar Madrid en eentje voor het traject Madrid - Lima. Mijn vlucht is vervroegd??????? en ikke nie weet, ikke nie verwittigd. Gelukkig heb ik ruimschoots de tijd, want schoonzoon Laurens moet gaan werken, ook op zondag. Nele hoeft terug te zijn als hij vertrekt . De kindjes mogen niet alleen thuis zijn. Zo moet het.
Ik mag mijn nodige injectiespuit tegen trombose niet meenemen in het vliegtuig. Het ding moet in cockpit en zal ter beschikking gesteld worden op mijn vraag.
Take off 8.05 u dus geen vervroeging. Op het nippertje of er was vertraging met het eerst voorziene uur. Iberia moet niet hoog oplopen met zijn service en vriendelijkheid. Niks te eten, niks te drinken zelfs geen snoepje om de druk op de oren weg te nemen. Ik heb dikwijls aan mijne klassieke zondagmorgen in cafe het Zonneken gedacht. Helaas , helaas. Ik eet in Madrid een pizza en drink 2 maal een servezza San Miguel. De check-in is op rij R7. Het is efkes zoeken in een toch grote, niet overzichtelijke luchthaven. Boarding om 11.40 u. Om 12u40 staan we er nog. Klokvastheid is er ook niet. Boarding uiteindelijk om 13u05. Vliegen doen we om 13u35. De piloot zal later deze vertraging verklaren door water in de kerosine???????????????. Het is 15u40 en men brengt eten. Nu op deze continentale vlucht is er toch iets te eten.. Er is keuze uit pasta of kip. Het smaakt met een flesje rode wijn. Om 17u00 vliegen we met en snelheid van 860 km / u op een hoogte van 10.236 m. Voorziene vliegtijd 11u25. De afstand Madrid -Lima is 9497 Km. Men heeft voor deze reis 328 zetels in de Airbus A 340-600 geduwd. De buitentemperatuur is -52 Cel. Dat is genoeg anders zit je op elkaars lip.

Mijn buurman, een jonge veertiger, is een Peruaanse Spanjaard of omgekeerd. Hij is duidelijk zwaar vermoeid want de man slaapt sinds ons vertrek, zelfs zonder te eten.
Achter mij zit een vervelend iemand. Hij zit geen ogenblik stil, en trekt altijd aan mijn hoofdsteun waarbij hij regelmatig van mijn kruinharen uit hun zitting trekt. Ik zal wraak nemen. Ik ga naar het toilet en tijdens het terugkeren neem ik toch wel onschuldig zijn hoofdsteun en haren " onverwist " flink vast. Ik verontschuldig mij met een glimlach terwijl ik tranen in zijn ogen zie. Ik ken die pijn nog van in het eerste studiejaar bij juf Fridolien.
Uitslag haartjetrek Desire- lastigaard 1 - 4.
Haartjepluk: uitslag 16 - 3.

Het is 19 u en een Nederlandse dame, eerder een kip, komt bij mijn buurvrouw aan de overkant van de gang staande een gesprek voeren. Het mens kakelt en kakelt en zwaait met al haar loshangende delen. Ze zet haar met haar achterwerk op de armsteun van mijn zetel. Ik vraag haar beleefd of het niet stoort dat ik probeer te slapen terwijl zij maar raaskalt en mijn infrastructuur misbruikt. Ze schudt haar schouders, kijkt verbaasd, en ............ einde gesprek.

Ik word een beetje zenuwachtig. Hoe zal Gert en ikzelf reageren op ons weerzien. Ik hoop dat alles hartelijk en oprecht zal gebeuren.

Nu zijn er wel dranken te verkrijgen op deze vlucht, maar alles moet afgehaald worden aan de verdeelpunten wat een druk, permanent heen en weer geloop tot gevolg heeft.

Twee rijen schuin links achter mij huilt een baby. Het ukje heeft honger. De moederborst wordt boven gehaald en het is smakelijk eten. Het kind zuigt zich in slaap. Iedereen content, er is weer rust.

Einde vlucht: maandag 1 u10 GMT Dus 18 u 10 Peru-tijd. Het is 19 u 50 als ik door de paspoortcontrole en afhaling vd bagage geraak. Om 20u verlaat ik samen met Gert de luchthaven.
Het weerzien was fijn, was hartelijk, innig, kort, zonder franjes, een deugddoend, zeer mooi moment.




Voor 32 Sol vliegen we door de donkere stad Lima met een even donkere chauffeur die ongelooflijke en halsbrekende toeren en overtredingen uithaalde. In hostal Espana maak ik kennis met Els en Kim, 2 stagiaires kleuteronderwijs uit de school van Gijzegem. We trekken de stad in om nog iets te eten. Ik heb het genoegen om het vierde leegstaande bed te gebruiken in de toch zeer kleine kamer.

MAANDAG 05/05/08
Ik heb goed geslapen, met een hulpmiddel. Ik was moe gisteren. Trouwens iedereen. Ik had een vlieg- reisdag van 21.00 u achter de rug. Els, Kim en Gert moesten een busrit tussen Cuzco en Lima van 22 u verwerken.
We ontbijten op het hostalterras voor 4.5 Sol = iets meer dan 1 euro voor 2 pistolets, een ei, koffie, confituur en een flauwe fruitsap. Een papegaai kan zijn “bakkes” maar niet houden en krijst allerlei woorden naar ons. Een schildpad, zeer groot model, kruipt op haar tempo tussen de tafels.
Gert en ik trekken de stad in. De meisjes gaan naar zee. Wij bezoeken de Plaza de Armas, het middelpunt vd stad, de kathedraal, Basilico St- Francisco, met een mooie kloostergang, Iglesia San Augustin, Plaza San Martin, museo Pedro de Osma en museo de la Nacion. 's Avonds eet ik cheviche, koude vis, en Gert geniet van een cordon bleu.

Lima kan mij niet boeien. Ik vind het allemaal troosteloos. Er is nooit een spreekwoordelijk zonnig moment. Ook in de realiteit niet. De mist of smog of damp of nevel of pollutie, noem maar op hangt er zo laag dat je er claustrofobische gevoelens krijgt. Er is nooit een whauw gevoel. Niks kan mij ontroeren, verrassen, verbazen in dit kakelbont gedrocht van 12,5 miljoen inwoners. Natuurlijk zijn er de verschillende wijken met elk hun eigen karakter, hun eigen koloniale architectuur zoals de Barranco, Miraflores en andere studenten en kunstenaarswijken. Maar toch……………..

DINSDAG 06/05/08
De bazin van het hostal wekt ons om 7.00 u . Er is iets mis met ons busticket en vlucht over Nascalijnen van deze morgen. Er is een vergissing qua namen, maar het komt snel in orde. Iedereen valt terug in slaap. 9u00, wakker geworden door een luidruchtige scheet, dader GERT.
We doen rantsoen op in supermarkt Metro want we kochten een volledig pakket voor Nasca. Busrit, hostal, vlucht, ontbijt, transfers, alles erop en eraan.
Het is afscheid nemen van ELS en KIM die enkele weken reisgezellen van GERT waren.

We vertrekken om 14.00 u voor een busrit van 7u richting Nasca. Onze plaatsen op de bus zijn gereserveerd juist achter de chauffeur. Gert moet zijn schoenen terug aantrekken, er zou een reukje aan zijn voeten zijn. Nochtans alles was gewassen, ik heb het zelf gezien. Stout worden de schoenen onder de man zijn reukorgaan geduwd om te bewijzen dat niet hij maar de man zijn begeleider oorzaak is van de luchtvervuiling en .......we krijgen een andere plaats in de bus.

We rijden langs een prachtige kuststrook, zandsteen, rotskust wisselt af met een pure zandwoestijn. Ik zie zacht glooiende en toch zeer hoge heuvels die onbetreden en ongerept zijn. Alles langs de weg is bedekt met een laag zandstof. Niets is proper, niets glanst, alles is dof.
We komen aan in Nasca om 21.05u. Het hostal Mirador is proper, van binnen toch. We steken de straat over om een slaatje, kip en friet te eten: kostprijs 3 Sol= 0.8 euro.

Het is een onrustige nacht in het hostal. Om 4.30u nemen mensen afscheid van elkaar met het nodige geroep. Ik stap, in mijn 1 stuks slaapkledij, naar de lawaaimakers, vraag om respect en…………… het werd stil.

WOENSDAG 07/05/08
Om 8u staan we klaar voor het vertrek en de vlucht over de Nascalijnen. Op de luchthaven vraagt men ons 10 Sol p pers luchthaventaksen. We halen ons rekening boven en .......we betalen niet . De taksen waren incl. Proberen doen de schalkaards toch en altijd. We vliegen om 9 u 40 gedurende 30 min over dit wonder fenomeen. Het is allemaal een beetje geheimzinnig, wat vaag, wat onwezenlijk of bovenzinnelijk. Er is veel uitleg over maar geen echte verklaring. Mooi is dit in elk geval.
De vlucht verloopt vlot en met ons maag is alles ok. Van anderen kan dit niet gezegd worden. Hoewel GERT er op een bepaald moment maar stilletjes bij zat. Immers het kleine zeer oude Cesnatoestel draait altijd in een achtvorm. Daarom moet het zeer beweeglijke ding met 5 passagiers, incl piloot, regelmatig om zijn as draaien. Op die manier hebben de passagiers links EN rechts de mogelijkheid om foto’s te nemen. Ik heb mensen groen, doodziek op flanelle benen zien uitstappen. De enige manier om te voorkomen dat je met een plastiek handtasje uitstapt is: niks eten ook geen ontbijt.

We komen terug aan in hostal Mirador om 11u05 en vragen ons ontbijt want het is zoals gezegd geen aanrader om met een volle maag in het kleine vliegtuigje te kruipen. Helaas, te laat. Er is maar ontbijt tot 10.00 u. Dit is zonder Gert gerekend. Hongerig eist hij zijn maaltijd op. 11 u 17 het ontbijt is klaar.
We regelen voor deze avond te 22.00 u een busrit naar Arequipa, 70 Sol per persoon. Duurtijd 9 u. Het zal dus busslapen worden.
In de namiddag doen we een uitgebreid stadsbezoek in Nasc. We rijden met een taxi naar de stadsruines en bezoeken het aquaduct en de ondergrondse kanalen van Cantallac. Niks wereldschokkends maar weer iets bijgeleerd.
Het is heet en zwoel in de volle zon. De zonnestralen priemen zo genadeloos door onze lichte kledij dat we de bezienswaardigheden in openlucht moeten ontvluchten.
a href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhwtq7naFneER44odoeB3LCeM8nUiv9pZTR51JT_TW0X-mQvAuvUneBftij-AysOluQBKJS0NnnKZ1x4Vgt0tMMXIci9K9e03dPEfHCIG5ApQEchmj865uX1xpLmdbolRQoWzAdf2KdG11L/s1600-h/IMG_3391.JPG">
/a>





DONDERDAG 08. 05. 08.

De rit naar Arequipa verloopt vlot en in een echt comfortabele bus. ( Cruz del Sur ) Gert slaapt, ikke niet zoals gewoonlijk. Alles wat kan bewegen heb ik gezien. Het is een lange nacht, maar als het licht de duisternis verjaagd zie ik iets prachtig. De zonsopgang is een belevenis, een echt spektakel. Het is wonder hoe de opkomende zon schaduwen neerpoot op de rotsachtige bergen. Er is voortdurend verandering, alles leeft, er is altijd een verschuiving van de gelige lichtinval. Het landschap beschrijven kan ik niet. Het is enig in zijn soort en niet te verwoorden. Als je moet kiezen tussen een orgasme en deze belevenis……………….. heb ik twijfels.
Juist, het is allebei te snel voorbij.

Het is weer plannen, hostal zoeken, stadsbezoek organiseren en een tweedaagse naar Colca Canyon boeken.
We zullen deze nacht slapen in LIKE HOME HOSTAL voor 18 Sol 4,50 € ontbijt inbegrepen. We bezoeken de stad Arequipa met al zijn bezienswaardigheden.



Plaza Armas,Cathedral, Iglesia de San Francisco, en de crypte van Campania. De toegang tot het hoofdaltaar kost 5 Sol. Gert zegt " va, nie binnengaan doarveur keunen men vanavond ne volledige menu me een giel kieken eten"
In de namiddag botsen we op een groot folkloristisch feest van alle scholen uit Arequipa en omstreken. Toch wel een speciaal gedoe in deze snikhete temperatuur met de schaars geklede jonge dames.
In het hostal dronken we nog we nog een pintje en…………. er moet gewassen worden zowel mens als kledij.